Kupujesz przez internet? – Warto znać swoje prawa

Robisz zakupy? Na pewno! Wszyscy je robią, a coraz więcej osób wykorzystuje do tego celu internet. Nie każdy jest jednak świadomy, że zawiązuje w ten sposób uregulowaną prawnie umowę na odległość. Niestety e-zakupy nie zawsze są udane. Produkt może okazać się niezgodny z opisem, zepsuty, zniszczony lub zwyczajnie nie przypaść nam do gustu. Zdarzyła Ci się kiedyś taka sytuacja? Czy wiesz jakie przysługują Ci prawa i jakie obowiązki ma wobec ciebie sprzedawca?

Kupując przez internet zawieramy ze sprzedającym tzw. umowę na odległość podlegającą ustawie o prawach konsumenta. Ze względu na to, że nabywca posiada zwykle małą wiedzę na temat swoich praw, w sporach stawiany jest jako słabsza strona. Przyjmuje się, że sprzedawca zawsze dąży do jak największego zysku i często manipuluje niedoinformowanymi kupującymi uniemożliwiając zwrot zakupionego towaru. Nagminnie zdarza się, że pobierane są dodatkowe opłaty za zerwanie umowy lub nakaz odesłania artykułu tylko w oryginalnym opakowaniu (w niektórych przypadkach). Ustawa o prawach konsumenta służy ochronie dóbr kupujących, nakładając na przedsiębiorców pewne obowiązki wobec nabywców, których muszą przestrzegać.

Prawo do zwrotu

Umowa na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa może być zawiązana przez rozmowę telefoniczną, formularz internetowy, sklep, e-mail oraz za pośrednictwem przedstawiciela, np. w domu konsumenta, na prezentacji w hotelu itp. Wraz z nią kupujący zyskuje prawo do zwrotu towaru nawet bez podawania przyczyny. W takich przypadkach obowiązuje zasada 14 dni, w czasie których musimy poinformować sprzedawcę o zamiarze odstąpienia od umowy. Od tego momentu w ciągu kolejnych 14 dni produkt należy odesłać do sklepu. Jeżeli konsument nie zostanie poinformowany o możliwości wycofania się z umowy, czas ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca musi zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Obowiązki sprzedawcy wobec konsumenta

Sprzedający powinien dołożyć wszelkich starań, by dostarczyć towar bez wad. Zapewnić gwarancję i dostęp do jej treści oraz poinformować, w jaki sposób można pozasądowo reklamować produkt  i na jakich warunkach. Musi określić również koszty odstąpienia od umowy, które mogłyby dotyczyć kupującego. Na stronie sklepu internetowego zawsze powinny znajdować się pełne dane sprzedawcy, a w szczególności nazwa firmy, adres oraz dane kontaktowe niezbędne do zwrotu towaru.

taniejRzecznik Praw Konsumenta

Bezpłatnej i fachowej pomocy w przypadku naruszenia interesów kupującego można zawsze szukać u powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta. Mogą z niej skorzystać tylko osoby fizyczne, co oznacza, że po poradę nie można zwrócić się ze sprawą dotyczącą np. własnej działalności gospodarczej. Wystarczy odnaleźć numer, zadzwonić i opisać swój problem.

 

Przydatność tekstu: 75%

Polecamy również: