Bezpieczne zakupy w internecie – przydatne porady
Czyli jak łowiąc okazje i nie dać się złapać na haczyk?
Wygoda, oszczędność czasu, a ceny często znacznie niższe niż w tradycyjnych sklepach – to główne argumenty zwolenników zakupów w sieci. Ich rosnąca popularność sprawia, że wielu przedsiębiorców decyduje się na całkowite przeniesienie swojej działalności do internetu. W dobie nowych technologii, bez wychodzenia z domu możemy nabyć już niemal wszystko. Warto jednak pamiętać, że handel w sieci roi się od oszustów, a to co na pierwszy rzut oka wydaje się niebywałą okazją, w rzeczywistości może okazać się bublem. Jak się przed tym ustrzec? Oto kilka wskazówek.
Wybieraj znane marki i sieci handlowe
W poszukiwaniu najlepszych ofert w internecie nie warto kierować się wyłącznie ceną. Ważniejsza powinna okazać się wiarygodność sprzedawcy. Zamawiając produkty na stronach dużych, znanych marek możemy zwykle liczyć na profesjonalizm i wysoką jakość obsługi. Na korzyść klienta działa tu fakt, że z obawy o straty wizerunkowe, duże firmy dbają o zadowolenie kupującego mając świadomość tego, jak szybko negatywna opinia rozprzestrzenia się w sieci. W efekcie ewentualne spory zazwyczaj decydują się rozstrzygać na korzyść klienta. Przed złożeniem zamówienia u mniej znanego sprzedawcy należy zawsze sprawdzić dostępne w internecie opinie. Jeśli są pozytywne, raczej nie mamy się czego obawiać. Opinie negatywne lub ich brak mogą oznaczać kłopoty.
Nawiąż kontakt ze sprzedawcą
Brak możliwości bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą przy okazji transakcji internetowych nie oznacza, że ma on prawo pozostać dla klienta anonimowym. Przed opłaceniem towaru warto zadzwonić lub wysłać e-mail na adres sklepu, by przekonać się o jakości obsługi. O rzetelności sklepu świadczy także w dużej mierze łatwość uzyskania szczegółowych informacji o jego właścicielu, takich jak choćby numer KRS, NIP, REGON oraz adres zarejestrowanej działalności. W sytuacji, gdy na stronie sprzedawcy brakuje tych danych, nie powinniśmy decydować się na zakupy.
Strzeż się okazji cenowych
Cena dwukrotnie niższa niż u innych sprzedawców lub unikatowy towar dostępny w bardzo dużej ilości? Wobec takich ofert warto mieć się na baczności. Powodów zaniżonej ceny może być wiele. Częściowe zużycie produktu, podróbka znanej marki, miniaturowa wersja lub nielegalne pochodzenie towaru – to tylko niektóre z mankamentów ukrywanych przez nieuczciwych sprzedawców.
Znaj swoje prawa
Kupując przez internet zawieramy ze sprzedającym tzw. umowę na odległość zyskując prawo do zwrotu towaru nawet bez podawania przyczyny. Warto wiedzieć, że przywilej ten przysługuje nam w każdym sklepie internetowym przez okres 14 dni kalendarzowych od momentu odbioru przesyłki. Jest to czas, w którym mamy obowiązek poinformować sprzedawcę o zamiarze odstąpienia od umowy. Od tego momentu w ciągu kolejnych 14 dni produkt musimy odesłać do sklepu. W sytuacji, gdy sprzedawca odmówi przyjęcia zwrotu, mimo zachowania przez nas obowiązujących terminów, możemy dochodzić swoich roszczeń w sądzie oraz zwrócić się z prośbą o pomoc do rzecznika praw konsumenta.
Chroń swoje dane
Sklepy internetowe często wymagają od nas podania szczegółowych danych osobowych celem rejestracji i dokonania zakupu. Przed ich udostępnieniem zapoznajmy się z regulaminem sklepu oraz informacją, kto i w jakim celu będzie te dane przetwarzał. Nie akceptujmy żadnych wymaganych zgód w ciemno! Zwracajmy także uwagę na bezpieczeństwo transakcji realizowanych za pośrednictwem sklepów internetowych. Dane finansowe, takie jak numer karty kredytowej czy hasło do konta, należy wprowadzać jedynie na szyfrowanych stronach oznaczonych zieloną kłódką widoczną na pasku adresu.